MATHIAS REUMERT // TIRSDAG 1.9 KL. 20 // KARENS MINDE KULTURHUS // ENTRÉ 50,-

Som del af festivalens ÅBNINGSAFTEN er vi stolte af at præsentere en af landets fremmeste slagtøjsspillere, Mathias Reumert. Han er en af sin generations mest indspillede slagtøjsspillere indenfor ny klassisk musik. Som leder af crossover ensemblet Ekkozone boltrer Reumert sig i grænselandet mellem klassisk og rytmisk musik.

Reumert vil på SV-festival uropføre Roger Reynolds’ ‘Watershed V’ for soloslagtøj og elektronik. Reynolds er en grand old man i ordets bedste forstand. Han regnes for en af pionererne indenfor elektroakustisk komposition, og er ophavsmand til utallige værker, hvor akustiske instrumenter og computere blandes med poesi, teater, videokunst og mange andre discipliner – altid med skønne avantgardistiske resultater.

Mathias Reumert fortæller:

”Som overbygningsstuderende på det amerikanske universitet hvor Reynolds er professor, havde jeg fornøjelsen og udfordringen af at arbejde tæt sammen med ham. Det er en mand med store idéer og store evner. Fascineret både af manden, musikken, og ikke mindst af idéerne, indstuderede jeg også et ældre partitur fra mesterens hånd: Watershed (vandskel). Dette enorme soloværk er oprindeligt skrevet for akustisk slagtøj, men findes i teorien også i en udgave hvor instrumenterne live-mixes i surround-sound ved hjælp af 1000 kontaktmikrofoner, præhistoriske computerprogrammer, samt et mandskab af kittelklædte assistenter. Begge udgaver findes tilmed i udvidede versioner: tilsat orkesterakkompagnement!”

Og Reumert fortsætter:

“Der findes altså i alt fire versioner af stykket – men kun i teorien. Jeg har tit haft tanken: gad vide om den håbløst besværlige udgave med oldtids-surround-sound i virkeligheden var the shit? Kunne man eventuelt støve de gamle computere af og genoplive de sagnomspundne, kittelklædte assistenter?I lettere omformuleret udgave stillede jeg for et par år siden spørgsmålet til Reynolds. Han var interesseret, men havde nogle modkrav som hverken jeg eller min agent kunne indfri, hvorefter sagen døde hen. Så kom pandemien. Reynolds blev rastløs. Og ind væltede e-mailene med ny inspiration, nye idéer… og nye noder, som han bad mig indspille og sende retur, “as soon as possible”! Jeg gjorde som jeg fik besked på, hvorefter den 86-årige komponist gik igang med computerbearbejdningerne. Langsomt tog et radikalt nyt værk form: et både poetisk og dramatisk stykke lydkunst!”…

Billetter kan købes i døren eller bestilles HER.

OBS: Vær opmærksom på at en aktuel forsamlingsrestriktion betyder max 60 personer.